Keď sa opýtate odborníkov na to, čo končiaca vláda Roberta Fica urobila v oblasti zvyšovania transparentnosti verejného sektora, tak po chvíli mlčania povie tri veci: zavedenie nových pravidiel financovania politických kampaní, zákon o ochrane nahlasovateľov nekalostí u svojho zamestnávateľa a nový petičný zákon. Trochu málo na štyri roky samovlády, keď si Smer mohol robiť s krajinou, čo chcel ...
Navyše, nové pravidlá financovania politických kampaní bol záväzok politických strán daný verejnosti pred voľbami 2012. Na jeho prijatie tlačili mimovládky aj Rada Európy (štáty skupiny GRECO – Group of States against Corruption). Takému čomusi sa ťažko vyhýba, ale Smer to dokázal – účinnosť týchto nových pravidiel posunul na ďalšie volebné obdobie. Marcové parlamentné voľby sú tak prvými voľbami vôbec, keď tieto pravidlá aj reálne platia.
Že treba chrániť zamestnancov, ktorí ukážu prstom na svojho šéfa ako na zlodeja a korupčníka, chápe celý moderný svet. V druhej polovici svojho druhého mandátu to došlo aj Ficovej družine a opäť za výdatnej pomoci mimovládok sa narodil o tomto aj zákon. Smer mu vtlačil svoju nezmazateľnú pečať len kriminálnym názvom zo slovníka trestného práva, keď ochranu financií štátu alebo podnikateľa nazval oznamovaním protispoločenskej činnosti.
Potlesk si zaslúži nový petičný zákon – tak si predstavujem moderný a funkčný nástroj občianskej spoločnosti. Znížil napríklad kvóra na počet podpisov, aby sa petíciou musel zaoberať orgán verejnej správy, zaviedol pravidlá pre elektronické podpisovanie petícií.
Na jednom stretnutí pracovnej skupiny #SIETe, ktorá sa venuje očiste verejného priestoru, sme diskutovali o tom, za čo môžeme Ficovu vládu pochváliť a v čom je potrebné isto pokračovať. Sú to určite aktivity vládneho splnomocnenca pre rozvoj občianskej spoločnosti v oblasti Iniciatívy pre otvorené vládnutie. Len jeho agenda musí dostať vážnosť a musí sa vedieť spoľahnúť na elektronizáciu verejnej správy (ktorej trosky sú za Fica II pomníkom eurofondovej rabovačky).
Oveľa oveľa dlhší je zoznam oblastí, v ktorých vláda vyprodukovala nepodarky alebo neurobila vôbec nič. Za množstvo nepodarkov len štyri príklady: zákon o verejnom obstarávaní vláda tak a toľkokrát vylepšovala, až sa zdvojnásobil rozsahom a definitívne sa stal zložitým byrokratickým mechanizmom, na ktorý nadáva celá krajina. Veľkú novelu infozákona vláda nezvládla – ľudia okolo ministra Boreca pri jeho príprave odviedli skvelú robotu – so zástupcami mimovládok, obcí, štátnych inštitúcií dali dokopy naozaj dobrú veľkú novelu zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Ale opäť sa ukázalo, že bez politickej podpory akokoľvek šikovný minister dieru do sveta neurobí – už v lete 2015 bolo jasné, že do NR SR pôjde na schválenie iba malá technická novela a žiadna infozákonová revolúcia sa za Fica nekoná. A o nepodarku č. 3 a 4 – smeráckom protischránkovom zákone a paškvile zvanom veľká novela zákona o ochrane verejného záujmu škoda reči ...
To, že vláda predstierala robenie na opatreniach alebo zaviedla také, že v podstate nič neriešia, nie je náhoda, ale zámer. Vláda R. Fica unikátnu šancu posunúť Slovensko dopredu jednofarebným vládnutím nevyužila. My v #SIETi si v týchto voľbách pýtame mandát na to, aby sme vládnutie naozaj otvorili. Ak ho dostaneme, urobíme to.